Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Waarom boekt er niemand?

Je hebt het voor elkaar hoor!

Jouw website staat lekker hoog in Google en in Analytics zie je dat er behoorlijk wat bezoek naar je site komt. Maar waarom boekt, belt of bestelt er niemand?

Conversie

Het omzetten van website bezoek naar een gewenste actie noemt men conversie. Die actie kan overigens van alles zijn, en eigenlijk is die actie het eerste dat je moet bedenken wanneer je een website maakt of laat maken. Wat wil ik dat mensen gaan doen op of met mijn site?

Moet men:

  • Iets kopen?
  • Iets downloaden?
  • Inschrijven op een nieuwsbrief?
  • Contact opnemen?
  • Een formulier invullen?

Nieuwe klanten werven is geen actie maar (meestal) het uiteindelijke doel, en is ook te vaag. Denk dus na over de gewenste actie die de bezoeker moet doen op je site.

Het door de bezoeker laten invullen van een contactformulier lijkt bijvoorbeeld een hele simpele actie maar heeft (tegenwoordig) echt overtuigingskracht nodig. Mensen laten niet zo maar hun gegevens achter. Niet alleen door alle privacy ellende, maar ook omdat men denkt dan gelijk ergens aan vast te zitten.

Noem je contactformulier ook niet ‘contactformulier’ maar maak het vriendelijker voor de bezoeker. ‘Stel ons uw vraag’ of ‘waarmee kan ik u helpen?’

En nog zo’n voor de hand liggende; zorg dat het formulier gemakkelijk bereikbaar is. Als de bezoeker moet zoeken naar een contactmogelijkheid is de missie al bijna verloren….

Het doel van de bezoeker

Het tweede dat je zult moeten bedenken; denk eens na over wat het doel van jouw websitebezoeker is.

Stel: Je verkoopt hypotheken. Denk je nu werkelijk dat jouw klant een hypotheek wil? Ik denk van niet. Niemand wil namelijk een hypotheek want die kost geld. Jouw klant wil een mooi huis en heerlijk wonen, en het liefst zonder te betalen.

Een mooi huis en heerlijk wonen, zonder te betalen. Dat is dus waar de bezoeker naar op zoek is. Iedereen kan wel verzinnen dat die combinatie niet mogelijk is natuurlijk, dus streep het laatste weg en focus dan op heerlijk wonen en een mooi huis.

Een mooie foto van een blij gezin met een mooi huis (geen villa) in combinatie met een goed gekozen titel en beschrijving zal onbewust je bezoeker plezieriger stemmen en meer vertrouwen geven dan een schreeuwerige en/of ingewikkeld ogende pagina met veel Euro en procent-tekens.

Jouw doel

Denk ook eens na welk product je het liefst verkoopt. Met andere woorden;

  • waar verdien je het meeste op
  • wat geeft je het meeste voldoening
  • wat kost het minste moeite
  • wat kan jij wel dat anderen niet kunnen?

Leg op dit product of dienst flink de nadruk. Zorg dat dit duidelijk zichtbaar op de homepage staat en extra informatie hierover gemakkelijk bereikbaar is dmv een duidelijke button.

De doelgroep

En bedenk je (belangrijkste) doelgroep. Deze mensen moet je aanspreken met het (laten) schrijven van je tekst en je belangrijkste producten. Deze doelgroep moet aansluiten bij het product dat je het liefst verkoopt. (zie hierboven)

Een belangrijke hieraan gekoppelde vraag kan ook zijn: Welke klanten wil ik niet?

Schrijf voor jezelf deze vier punten eens op een papier, lees ze nog eens door en kijk dan naar je website. Komt dit overeen? Zou jij bij jezelf iets kopen?

  1. Wat wil ik dat mijn bezoeker gaat doen op mijn website?

  2. Wat wil mijn bezoeker vinden? (niet jouw dienst, maar wat daar achter zit)

  3. Wat is jouw doel met je website, wat wil je bereiken?

  4. Wat is je belangrijkste doelgroep?

Focus!

Alles draait maar om 1 ding. FOCUS!
Je zult merken wanneer je focus hebt op een goed product, dienst of klant je leven als ondernemer een stuk gemakkelijker wordt!

Tot slot, verwacht niet dat iedere bezoeker op jouw aanbod in gaat. Zou mooi zijn, maar gaat niet gebeuren. Als je maandelijks 1000 bezoekers op je site hebt, en 25 daarvan doen jouw gewenste actie is dit dus een conversiepercentage van 2,5%. Afhankelijk van de branche is dit best een goed resultaat, zeker wanneer dit gedurende het jaar gelijkblijvend is of toeneemt.

 

blog abonneer knop met schaduw